تاریخ: 29 , نوامبر, 2025 19:59

افزایش ۲۵ درصدی سهم بار ریلی از بندر تا پایان برنامه هفتم/ ترانزیت ریلی اولویت اصلی است ‌

🔻افزایش ۲۵ درصدی سهم بار ریلی از بندر تا پایان برنامه هفتم/ ترانزیت ریلی اولویت اصلی است ‌ 🔹مدیرعامل راه‌آهن با تشریح اولویت‌های برنامه هفتم توسعه، بر لزوم افزایش سهم بار ریلی از بنادر به ۲۵ درصد و اولویت‌بخشی به ترانزیت ریلی تأکید کرد. ‌ 🔹به گزارش پایگاه خبری روزنگار خوزستان به نقل از روابط […]

🔻افزایش ۲۵ درصدی سهم بار ریلی از بندر تا پایان برنامه هفتم/ ترانزیت ریلی اولویت اصلی است

🔹مدیرعامل راه‌آهن با تشریح اولویت‌های برنامه هفتم توسعه، بر لزوم افزایش سهم بار ریلی از بنادر به ۲۵ درصد و اولویت‌بخشی به ترانزیت ریلی تأکید کرد.

🔹به گزارش پایگاه خبری روزنگار خوزستان به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران دکتر ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، جمعه ۷ آذرماه در جلسه شورای اداری راه‌آهن زاگرس، بر لزوم تحقق اهداف کلان راه‌آهن در برنامه هفتم توسعه تأکید و اولویت‌های اصلی این حوزه را تشریح کرد.

🔹وی با اشاره به تکلیف قانونی مبنی بر افزایش سهم بار ریلی از بنادر به ۲۵ درصد تا پایان برنامه هفتم، که در حال حاضر میانگین آن حدود ۹ درصد است، اظهار داشت: ما ظرف سه سال آینده باید به این رقم چشمگیر برسیم و این امر مستلزم تلاش مضاعف در پسکرانه بنادر و افزایش ظرفیت بار عبوری است.

🔹دکتر ذاکری همچنین بر اهمیت دو شاخص کلیدی دیگر در برنامه هفتم تأکید کرد و گفت: افزایش سرعت سیر و سرعت سفر در شبکه ریلی و توسعه خطوط ریلی صنعتی، از دیگر اولویت‌های ماست.

🔹مدیرعامل راه‌آهن، سهم ترانزیت ریلی را به عنوان یک تکلیف برنامه‌ای مهم در برنامه هفتم معرفی کرد و گفت: هدف‌گذاری ما رسیدن به ۱۰ میلیون تن بار ترانزیت ریلی در سال آخر برنامه هفتم پیشرفت است.

🔹به گفته دکتر ذاکری با توجه به افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و CIS، این هدف کاملاً دست‌یافتنی است و آغاز ترانزیت گازوئیل از امارات به افغانستان و از بندر امیرآباد، نشان‌دهنده توانمندی شبکه ریلی کشور در این زمینه است.

🔹وی با بیان اینکه باید اولویت را به بارهای ترانزیتی بدهیم تا بتوانیم درآمد پایداری را شکل دهیم خاطرنشان کرد: علیرغم مشکلات موجود، شاهد رشد ۱۲ درصدی در ترانزیت بار و بارهای بین‌المللی هستیم، اما هنوز با افق برنامه فاصله داریم.

🔹دکتر ذاکری به چالش‌های حمل‌ونقل حومه‌ای اشاره کرد و گفت: درآمد سالیانه قطارهای حومه‌ای کشور ۳۹ میلیارد تومان است که کمتر از ۳ درصد قیمت تمام شده است. این صنعت نیازمند تزریق مالی از سوی دولت است تا بتواند منافع اقتصادی-اجتماعی خود را محقق سازد.

🔹وی با بیان اینکه تعداد واگن‌های مسافری در سال ۱۳۸۹ ، ۲۳٠٠ واگن و حال حاضر ۹۳۰ واگن است، محدودیت سرمایه‌گذاری در این بخش را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد: با امضای تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۹۵ هزار میلیارد تومان، شاهد ورود واگن‌های باری و مسافری به شبکه ریلی و افزایش خدمات رسانی خواهیم بود.

🔹مدیرعامل راه آهن همچنین بر لزوم اقتصادی کردن خدمات مسافری تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد.

🔹نگهداری مستمر خطوط ریلی، اهمیت روحیه آماده‌به‌کاری، تعامل مدیران میانی با کارکنان، توسعه قطب‌های بار، درآمدزایی، مولدسازی و بهبود معیشت همکاران از دیگر مواردی بود که مدیرعامل راه آهن بر انجام آن تاکید کرد.

نظرات کاربران

مصاحبه
یادداشت ها